ΔΗΜΟΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΛΟΓΟΔΟΣΙΑ

Ποιοι είναι οι μηχανισμοί λογοδοσίας των δήμων και πόσο καλά λειτουργούν; Το
παραπάνω ερώτημα τίθεται σε πρόσφατη ερευνά της διαΝΕΟσις. Σύμφωνα με τα
δεδομένα της ερευνάς η διαφάνεια, η δεοντολογία και οι πιο απλές διαδικασίες είναι
παράγοντες που όπως είναι φυσιολογικό ενισχύουν την εμπιστοσύνη των πολιτών. Η
τοπική αυτοδιοίκηση είναι μια διαρκής διεκδίκηση που περιλαμβάνει την
ευθύγραμμη σχέση του δημοτικού συστήματος με τους πολίτες δια μέσου της
αποτελεσματικότητας ειδικά σε ότι αφορά το επίπεδο αλλαγής της καθημερινότητας
των πολίτων. Άλλωστε η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ειδικά οι Δήμοι έχουν θεσμικά
κατοχυρωμένο ρόλο, αρμοδιότητες και πόρους για να μπορούν να σχεδιάζουν, να
προλαμβάνουν, να προστατεύουν και να βελτιώνουν τις συνθήκες ζωής στην περιοχή
ευθύνης τους.
Ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση, με ικανοποίηση διαπιστώνουμε ότι θέματα που
εισήχθησαν στο δημόσιο διάλογο από τη Δημοτική παράταξη «ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΑΛΛΑΓΗ» στο πλαίσιο της συζήτησης στην Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας της
Δημοτικής Αρχής, παίρνουν το δρόμο τους προς λύση ή αντιμετώπιση. Στόχος μας
ήταν και παραμένει ή εξέλιξη απέναντι στη στασιμότητα του όλα βαίνουν καλώς.
Όπλα μας, τα ουσιαστικά επιχειρήματα σε συνδυασμό με την απαιτούμενη συναίνεση
όπου είναι εφικτό αλλά και την μαχητική διεκδίκηση με δεδομένο ότι οι συμπολίτες
μας μας στήριξαν για να αλλάξουμε το Ρέθυμνο.
Ακολουθούν ενδεικτικά παραδείγματα σε διάστημα μόλις τριών ειδικών
συνεδριάσεων:

  1. Η εικόνα της χωματερής εναπόθεσης ξερών κλαδοκάθαρων πλησίον του
    κόμβου Ατσιποπουλου. Η σημερινή εικόνα δεν έχει καμιά σχέση με εκείνη
    που είχαμε θίξει στη δεύτερη Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας της Δημοτικής
    Αρχής. Η συνεχής εναπόθεση σωρών κλαδιών, μπαζών και οικοδομικών
    υλικών σε έκταση πλησίον του κόμβου Ατσιποπούλου, του Πανεπιστημίου
    αλλά και των οικισμών Πανοράματος και Ατσιποπούλου υπήρξε δείγμα
    προχειρότητας και έλλειψής ενός επαρκούς σχεδιασμού πυροπροστασίας.
     Μετά τη δημοσιοποίηση του θέματος και τη δημόσια συζήτηση ο
    εργολάβος έχει μεταφέρει το μεγαλύτερο μέρος σε άλλο χώρο ειδικά
    αδειοδοτημένο καθαρίζοντας την εν λόγω έκταση από τους τόνους
    των ξερών κλαδοκάθαρων. διαφυλάσσοντας και την ασφάλεια από
    πολιτικής προστασίας έναντι πυρκαγιάς την ευρύτερη περιοχή και
    απομακρύνοντας ένα κυριολεκτικά σκουπιδότοπο.
  2. Η πεζοδρόμηση της πλατείας ΣΟΧΩΡΑΣ ήρθε ως θέμα στην τρίτη Ειδική
    Συνεδρίαση Λογοδοσίας της Δημοτικής Αρχής ως μια απόφαση που είχε
    λάβει η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής από το 2020 και δεν έχει εφαρμοστεί
    μέχρι τώρα. Πόσο μάλλον τη στιγμή που έχουν υλοποιηθεί με δέσμευση
    κονδυλίων ,προμήθεια και τοποθέτηση του τεχνικού εξοπλισμού εφαρμογής
    της απόφασης αυτής. Η βυθιζόμενη μπάρα, ο φωτεινός σηματοδότης ,τα

τηλεχειριστήρια στους κατοίκους και επαγγελματίες της περιοχής έχουν ήδη
τοποθετηθεί και δοθεί για να έρθει η μέρα της λογοδοσίας και να ακούσουμε
όλοι ότι δεν υπάρχουν οι απαραίτητες εγκρίσεις από την Αποκεντρωμένη και
δεν είχε σταλεί ποτέ για ΦΕΚ.
 Δόθηκαν εξηγήσεις με βάση τις οποίες ειδικά για κανονιστικές
αποφάσεις για ρυθμίσεις κυκλοφοριακών θεμάτων, ο νόμος είναι
ρητός ως προς την δημοσίευση της σχετικής απόφασης σε ΦΕΚ. Ως
εκ τούτου, δεν υφίσταται Κανονιστική Απόφαση απαγόρευσης της
κυκλοφορίας στο ανατολικό τμήμα της πλατείας Σοχώρας και
πεζοδρόμηση της. Επιπρόσθετα υπήρξε δέσμευση ότι το θέμα
αυτό θα έρθει εκ νέου στο Δημοτικό Συμβούλιο μετά από διάλογο
με τους κατοίκους που δεν είναι απολύτως σύμφωνοι με αυτή την
προοπτική, ώστε μετά από διαβούλευση να προωθηθεί στα αρμόδια
όργανα του Δήμου και να ληφθούν αποφάσεις περί κανονιστικής
απόφασης. Ακολουθήσε κάλεσμα σε όλες τις παρατάξεις να
συνεργαστούν, να εξετάσουν την απόφαση που είχε ληφθεί από την
Επιτροπή Ποιότητας Ζωής το 2020, να προβούν σε βελτιωτικές
παρεμβάσεις και να τεθούν εκ νέου όλα τα ενδεχόμενα.

  1. Παράκαμψη Ατσιποπούλου. Στο Ατσιπόπουλο, στο τμήμα της επαρχιακής
    οδού Ρεθύμνης Χανίων που διασχίζει τον παλιό οικισμό δημιουργείται
    μεγάλη κυκλοφοριακή συμφόρηση. Από αυτό το δρόμο εξυπηρετούνται τόσο
    οι κάτοικοι του Ατσιποπούλου όσο και των όμορων χωριών, για να μεταβούν
    από και προς το Ρέθυμνο ή για να πάνε τα παιδιά τους στα σχολεία της
    περιοχής. Παράλληλα και ανατολικά, αυτού του τμήματος της επαρχιακής
    οδού, από το έτος 1982 έχει κατασκευάσει η πρώην Κοινότητα
    Ατσιποπούλου, δρόμο παράκαμψης και συγκεκριμένα από τη θέση
    «Νταμούστος» μέχρι και την θέση « Πάνω Πηγάδι». Ο δρόμος πριν το 1982
    ήταν ένας ρύακας με ροή όμβριων μόνο κατά τη διάρκεια ισχυρών
    βροχοπτώσεων. Το έργο εκτελέσθηκε τμηματικά, με μελέτη και επίβλεψη της
    ΤΥΔΚ Ρεθύμνης, καλύφθηκε με πλακοσκεπή οχετό και από πάνω
    δημιουργήθηκε ένας τσιμεντοστρωμένος δρόμος στον οποίο, εκατέρωθεν
    μέχρι σήμερα, έχουν οικοδομηθεί πολλές οικίες λόγω του ότι βρίσκεται στο
    κέντρο του οικισμού Ατσιποπούλου. Επίσης θα μπορούσε να εξυπηρετεί
    διερχόμενους που θα ήθελαν να παρακάμψουν το χωριό όπως π.χ. τους γονείς
    που μεταφέρουν τα παιδιά τους από και προς το Γυμνάσιο και Λύκειο
    Ατσιποπούλου, αλλά δεν το επιλέγουν διότι το οδόστρωμα είναι
    κατεστραμμένο και πέρα από μικρές μικροεπισκευές δεν έχει αποκατασταθεί
    ποτέ. Πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής και της Κοινοτικής Αρχής
    του Ατσιποπούλου, κατά την τελευταία δεκαπενταετία, είναι η
    ασφαλτόστρωση του παραπάνω δρόμου με τη Δημοτική Αρχή να υπόσχεται
    επί σειρά ετών την κατασκευή του και να εγκρίνει, στο τεχνικό πρόγραμμα
    του Δήμου Ρεθύμνης τη σχετική πίστωση του έργου. Με την αιτιολογία,
    αρχικά ότι θα πρέπει να προηγηθεί ο έλεγχος της στατικότητα της
    κατασκευής και τελευταία ότι θα πρέπει συνταχθεί μελέτη διευθέτησης του
    «ρέματος», το έργο μεταφέρεται από τον ένα έτος στο άλλο και τελικά δε

πραγματοποιείται. Με δεδομένη την πρόβλεψη της πίστωσης 140.000 ευρώ
για τη κατασκευή του δρόμου στο τεχνικό πρόγραμμα του έτους 2024 στον
Κ.Α. 02.30.7323.193 με τίτλο «Κατασκευή παράκαμψης στο Ατσιπόπουλο»
το έργο της παράκαμψης εκκρεμεί ακόμη.
 Η σύνταξη μελέτης οριοθέτησης και διευθέτησης του ρέματος ως
προαπαιτούμενο εξετάζεται, με δεδομένο ότι με έρευνα του
συνδυασμού μας βρέθηκαν μελέτες της κατασκευής του
πλακοσκεπούς οχετού από την ΤΥΔΚ. Με αφορμή το θέμα της
συζήτησης ενημερωθήκαμε ότι από δείγματα μέτρησης της στατικής
επάρκειας του δρόμου, σύμφωνα με τα λεγόμενα της Δημοτικής
Αρχής, η όδευση βαρέων οχημάτων θα πρέπει να απαγορευτεί. Και
αναρωτιόμαστε μεταξύ άλλων αν δεν είχε τεθεί το θέμα προς
συζήτηση πότε θα αποφασιζόταν, λόγω ασφάλειας η απαγόρευση
διέλευσης βαρέων οχημάτων;

Συνεχίζουμε, με δεδομένο ότι ο χώρος ευθύνης μας είναι πολύ συγκεκριμένος και
ορατός και όλοι μας έχουμε εκλεγεί για να υπηρετήσουμε τους πολίτες, για να
παρέχει ο Δήμος υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, για να δημιουργηθούν νέες υποδομές
μέσα από αναπτυξιακά προγράμματα που θα αναζωογονήσουν την ύπαιθρο και την
πόλη μας.