Θέσεις του συνδυασμού “Μαζί για την αλλαγή” στο  Δημοτικό Συμβούλιο Ρεθύμνου στις 30/6/2025

Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ρεθύμνου στις 30 Ιουνίου 2025, η  επικεφαλής του συνδυασμού “Μαζί για την αλλαγή”, κ Ειρήνη Κουτσαλεδάκη, τοποθετήθηκε σε σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τον Δήμο και την τοπική κοινωνία.

  • Έγκριση αποφάσεων για κάλυψη κατεπειγουσών αναγκών  

Οι αυξημένες μεταναστευτικές ροές στην Κρήτη είναι γεγονός. Είναι μια σκληρή πραγματικότητα, που βαραίνει τους ώμους των τοπικών κοινωνιών και συγκεκριμένα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α και Β βαθμού. Και το Ρέθυμνο, όπως και άλλες περιοχές, αποτέλεσε αποθήκη ψυχών, χωρίς κεντρικό σχεδιασμό, χωρίς υποδομές, χωρίς καν ενημέρωση. Oι οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης επιχείρησαν με ίδια μέσα και ίδιους πόρους να διαμορφώσουν προσωρινές υποδομές φιλοξενίας στερούμενες προδιαγραφών ασφαλείας, υγιεινής και αξιοπρεπούς διαβίωσης.

Η παράταξη «Μαζί για την αλλαγή», στήριξε τις αποφάσεις του Δημάρχου που αφορούσαν την κατεπείγουσα προμήθεια γευμάτων για τη σίτιση μεταναστών που φιλοξενήθηκαν τις προηγούμενες μέρες. Παράλληλα, κάλεσε την πολιτεία να μεριμνήσει για το μεταναστευτικό.

Κοινωνική Υπηρεσία

  • Τροποποίηση Κανονισμού Λειτουργίας των Παιδικών, Βρεφικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών του Δήμου Ρεθύμνης

Η παράταξή μας «Μαζί για την Αλλαγή», ως μείζων αντιπολίτευση, τοποθετήθηκε με υπευθυνότητα και τεκμηρίωση στη συζήτηση για την ψήφιση του νέου εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας των παιδικών σταθμών. Παρότι αναγνωρίζουμε την ανάγκη επικαιροποίησης του κανονισμού, δεν μπορούσαμε να συμφωνήσουμε με διατάξεις που είναι πρόχειρες, αντιφατικές ή ασαφείς, και που σε αρκετές περιπτώσεις παραβιάζουν δικαιώματα παιδιών και εργαζομένων.

1. Ισότιμη ένταξη παιδιών με αναπηρία και αναπτυξιακές διαταραχές. Το σοβαρότερο σημείο διαφωνίας μας ήταν η αρχική πρόβλεψη του κανονισμού που απέκλειε παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές ή αναπηρίες (όπως αυτισμό) από τα τμήματα τυπικής ανάπτυξης, επιτρέποντας την εγγραφή τους μόνο στον Σταθμό Ολοκληρωμένης Φροντίδας – δομή η οποία δεν λειτουργεί.

Μετά από σθεναρή πίεση σύσσωμης της αντιπολίτευσης, η διάταξη ανατράπηκε και εναρμονίστηκε με τον ισχύοντα πρότυπο κανονισμό του Υπουργείου, που ορίζει ότι η εγγραφή παιδιών με αναπηρίες γίνεται κανονικά, εφόσον υπάρχει γνωμάτευση από ιατρό κατάλληλης ειδικότητας και διαπιστώνεται ότι η ένταξη είναι προς όφελος του παιδιού. Σημειώνουμε ότι αυτό το θέμα έχει τεθεί επανειλημμένα στο Δημοτικό Συμβούλιο και στη λογοδοσία, διότι ο παλαιός κανονισμός προέβλεπε ότι στους σταθμούς θα μπορούσε να εγγράφεται μόνο ένα παιδί και μόνο υψηλής λειτουργικότητας ανά σταθμό, στέλνοντας τα παιδιά χαμηλής λειτουργικότητας αποκλειστικά στον σταθμό ολοκληρωμένης φροντίδας και αφήνοντας εκτός πρόβλεψης τα παιδιά μέσης λειτουργικότητας.

2. Άρθρο 4Όργανα Διοίκησης. Εκφράσαμε την αντίθεσή μας στην πρόβλεψη ύπαρξης «υπεύθυνου λειτουργίας» καθώς δεν προβλέπεται από το ισχύον νομικό πλαίσιο και εγείρονται ερωτήματα διαφάνειας: ποιος θα ορίζει τον ρόλο, με ποια κριτήρια και με ποια αρμοδιότητα;

3. Άρθρο 7 παρ. 11Ενημέρωση γονέων. Ζητήσαμε η ενημέρωση για την επιλογή παιδιών στους σταθμούς να μην γίνεται μόνο με email και μέσα σε δύο ημέρες, καθώς ενδέχεται να μη γίνει αντιληπτή.

Προτείναμε συμπληρωματικά την τηλεφωνική επικοινωνία ή αποστολή SMS.

4. Άρθρο 10 παρ. 8 – Διαγραφή παιδιών. Η αρχική διατύπωση ότι θα διαγράφονται παιδιά αν αποκρύφτηκαν στοιχεία για την υγεία τους, κρίθηκε γενικευμένη και ασαφής. Ζητήσαμε να ισχύει μόνο για περιπτώσεις που προκαλούνται σοβαρά και μη διαχειρίσιμα προβλήματα στη λειτουργία της δομής, ώστε να μην οδηγηθούμε σε αυθαίρετους αποκλεισμούς, π.χ. παιδιών με αυτισμό.

5. Καθήκοντα ειδικοτήτων (ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές κλπ). Αντιταχθήκαμε στην απαίτηση αυτοί οι εργαζόμενοι να επιδεικνύουν «ευελιξία» και να αναλαμβάνουν γενικά καθήκοντα τάξης. Η ευελιξία δεν μπορεί να οδηγεί σε παραβίαση της επαγγελματικής τους ταυτότητας, ούτε να υπονομεύει την ποιότητα της φροντίδας και τη νομιμότητα των καθηκόντων.

6. Δράσεις εκτός ωραρίου Εργασιακά δικαιώματα. Ζητήσαμε ρητά κάθε δράση να προϋποθέτει απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, να πραγματοποιείται εντός ωραρίου και εντός εργασιακού χώρου, αλλιώς να ισχύουν οι προβλέψεις για υπερωριακή αποζημίωση. Επισημάναμε ότι υπήρξαν περιστατικά λιποθυμίας εργαζομένων και ότι, αν και αυτές οι δράσεις παρουσιάζονται ως «εθελοντικές», στην πράξη δίνονται άτυπα ρεπό – πρακτική που δεν είναι θεσμικά ορθή.

7. ΠΕ Νηπιαγωγοί – Ανυπαρξία αναφοράς καθηκόντων. Παρατηρήσαμε ότι δεν υπάρχει καμία αναφορά στα καθήκοντα των υπαλλήλων κλάδου ΠΕ Νηπιαγωγών, γεγονός αδικαιολόγητο και απαράδεκτο.

8. Ανάθεση γενικών καθηκόντων σε ειδικότητες. Στα καθήκοντα των ειδικοτήτων του προσωπικού προβλέπεται ότι θα εκτελούν «οποιαδήποτε άλλη εργασία» με βάση τις εντολές προϊσταμένων. Ζητήσαμε να προστίθεται ότι αυτό θα αφορά μόνο εργασίες που εμπίπτουν στα καθήκοντα του κλάδου τους, ώστε να αποτραπεί η αυθαίρετη ανάθεση αλλότριων καθηκόντων.

9. Σίτιση παιδιών – Αξιοπρέπεια και ασφάλεια για όλους. Τονίσαμε ότι η στιγμή της σίτισης είναι ιερή – για τα παιδιά, αλλά και για τους εργαζόμενους. Δεν είναι εύλογο να ζητείται από το παιδαγωγικό προσωπικό να σερβίρει φαγητό, να επιβλέπει για ατυχήματα, να διατηρεί συγκέντρωση και να σιτίζεται ταυτόχρονα. Προτείναμε η σίτιση του προσωπικού να γίνεται με αξιοπρέπεια, στην τραπεζαρία εργαζομένων, κατά το υποχρεωτικό διάλειμμά τους, είτε πριν είτε μετά τη σίτιση των παιδιών. Η παντελής έλλειψη τραπεζοκόμων δεν μπορεί να οδηγεί σε πρακτικές που επιβαρύνουν το προσωπικό και υποβαθμίζουν την ποιότητα φροντίδας.

Η Παράταξή μας καταψήφισε σημεία του κανονισμού που θεωρούμε πρόχειρα, μη νόμιμα ή επιβαρυντικά για εργαζόμενους και ωφελούμενους. Θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε τη διαφάνεια, τη νομιμότητα και τη λειτουργία των δομών με όρους παιδαγωγικής ποιότητας, αξιοπρέπειας και κοινωνικής ισότητας.

  • Κανονισμός Λειτουργίας Κέντρου Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (Κ.Η.Φ.Η.)

Η κ Ε. Κουτσαλεδάκη τάχθηκε υπέρ της ψήφισης του εν λόγου Κανονισμού, επισημαίνοντας ότι το «Βοήθεια στο Σπίτι» είναι μία απαραίτητη κοινωνική δομή που θα πρέπει να λειτουργεί με ξεκάθαρους κανόνες και όχι να είναι αποκλειστικά εξαρτώμενη από το ΕΣΠΑ. Η μέριμνα στα γηρατειά και τις ανάγκες των ανθρώπων επιβάλλει να υπάρχουν τέτοιες δομές, πλήρεις στελεχωμένες, με δωρεάν υποστήριξη τους από μόνιμο προσωπικό. Η λειτουργία τους θα πρέπει να στηρίζεται στη συνεχή και με κανονισμό πλαισίου λειτουργίας και χωρίς αποκλεισμούς προσέλκυσης ηλικιωμένων.  

  • Κανονισμός Λειτουργίας Κοινωνικού Παντοπωλείου Δήμου Ρεθύμνου

Το έργο που χρόνια επιτελεί το Κοινωνικό Παντοπωλείο είναι κοινά αποδεκτό και αξιοσημείωτο. Η Δημοτική Παράταξη «Μαζί για την αλλαγή» δια της Επικεφαλής της, υποστήριξε την έγκριση του κανονισμού, ωστόσο άσκησε κριτική στη χρόνια λειτουργία της δομής χωρίς εγκεκριμένο κανονισμό. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι υπήρξε απουσία ψηφισμένου κανονισμού λειτουργίας του από το Δ.Σ. από το 2014, ενώ συμμετείχε σε Επιχειρησιακά Προγράμματα όπως και στην πράξη «Ξένιος Ζεύς», σε δομή παροχής βασικών αγαθών, καθώς και παροχής συσσιτίου.

  • Κανονισμός «Βοήθεια στο Σπίτι»

Υποστήριξαμε και τονίσαμε την σημασία του προγράμματος για ευπαθείς συμπολίτες μας, ενώ ζητήσαμε η Πολιτεία να εγγυηθεί την βιωσιμότητα του, τη λειτουργία του βάσει, επιτέλους, θεωρημένα αποδεκτού κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας. Ο συνδυασμός “Μαζί για την αλλαγή” προσηλωμένος στην προάσπιση των συμφερόντων της τοπικής κοινωνίας, διεκδικεί λύσεις για ταπροβλήματα του Δήμου, υποστηρίζοντας την  ενίσχυση της διαφάνειας και της ουσιαστικής συμμετοχής των δημοτών στις δημοτικές διαδικασίες.